سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تفکّر مایه زندگانی دل بیناست . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :1
کل بازدید :18532
تعداد کل یاداشته ها : 15
103/2/30
5:37 ص

هر تعریفی بهترینش آنست که خدا بیان کرده باشد و بعد از آن محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله که به نوعی خود کلام حکیم و علیم است.آیه ??? بقره به نقل از قرآن حکیم صفحه ?? محقق گرانسنگ محمد فقیهی رضایی که بیشتر مطالب وبلاگ اینجانب از این مفسر می باشد.

بهترین توشه : بعضی مفسران گفته اند که این آیه اشاره به گروهی دارد که وقتی برای زیارت خانه خدا حرکت می کردند هیچ گونه توشه ای با خود بر نمی داشتند و حتی اگر توشه ای با خود داشتند هنگام احرام آنرا دور می ریختند و می گفتند ما به زیارت خانه خدا می روییم چگونه ممکن است به ماغذا ندهد ؟ گاه نیز به همین جهت خود را به زحمت می انداختند یا محتاج گدایی از این و آن می شدند.قرآن این تفکر غلط را نفی و می گوید که برای خود زاد و توشه تهیه کنید در عین حال به موضوع مهمتر و هدف دورتری اشاره دارد و آنهم آخرت است که با توشه ای به نام تقوی قابل دسترس است. تقوی از ماده " وقایه " به معنای نگهداری چیزی در برابر اموری که به آن ضرر و زیان می رساند .به عبارتی تقوی یک نیروی کنترل درونی است که انسان را در پرتگاه گناه حفظ کندو از تند روییهای خطر ناک باز دارد . امیر کلام می فرماید :" ای بندگان خدا ؛بدانید که پرهیزگاری جایگاهی محکم و شکست ناپذیر است " و در روایتی دیگر می فرماید " آگاه باشید همانا گناهان چون مرکبهایی بد رفتارند که سواران خود را (گنهکاران) را عنان رها شده در آتش دوزخ می اندازند. آگاه باشید ! همانا تقوی همچون مرکبهای فرمانبرداری هستند که سواران خود را عنان بر دست وارد بهشت جاودان می کنند."

آیه ??? مردم را به دو دسته تقسیم می کند دنیاه خواه و حسنه خواه که گروه اول بنا به خواست خودشان از آخرت بهره ای ندارند. و گروه دوم بهره ای از دنیا و آخرت . برخی مفسران مراد از حسنه را رضاو خشنودی خداوند نگاشته اند که حدیثی از امام جعفر صادق علیه السلام موید آنست. می فرماید : مراد از حسنه ِخشنودی خدا ِبهشت در آخرت ِروزی فراوان و خوش خلقی در دنیاست.در حدیثی از رسول رحمت صلی الله علیه و آله و سلم نقل است که " کسی که خدا به او قلبی شاکرِزبانی مشغول به ذکر حقِ همسری با ایمان که او را در امور دنیا و آخرت یاری کند ِبخشیده باشد. نیکی در دنیا و آخرت را به داده و از عذاب آتش جهنم باز داشته است " بشارت درپی آیه بعد وصال به مقصود را نوید می دهد. 


90/3/29::: 10:0 ص
نظر()